REHBERLİK


5.SINIF REHBERLİK KONULARI

6.SINIF REHBERLİK KONULARI

7.SINIF REHBERLİK KONULARI

8.SINIF REHBERLİK KONULARI

Türkiye'deki ortaöğretimde rehberliğin öğrenci başarısındaki rolü ve uygulamaları

Rehberlik hizmetleri öğrencilerin akademik ve sosyal olarak gelişimlerin pozitif yararları için önem arz eder. Öğrenciler bu dönemde kişiliklerini geliştirir, eğitim ve mesleki hedeflerini belirlerler. İyi bir rehberlik hizmeti, öğrencilerin kendilerini tanımalarına ve güçlü yönlerini keşfetmelerine yardımcı olur. Bu yazıda Türkiye'deki ortaokul ve liselerde sunulan rehberlik hizmetlerinin önemi ve bu hizmetlerin geliştirilmesi için öneriler ele alınacaktır. Özellikle rehber öğretmenlerin rolü tartışılacak ve öğrencilere sağlanan faydalar açıklanacaktır. Amaç, Türkiye'nin orta öğretim kurumlarında sunulan rehberlik hizmetlerinin kalitesinin artırılması için farkındalık yaratmaktır.
Rehberlik bireyin kendini anlaması, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, kapasitelerini geliştirmesi, çevresine dengeli ve sağlıklı bir uyum yapması ve böylece kendini gerçekleştirmesi için uzman kişilerce bireye sunulan psikolojik yardımlardır.

Türkiye'de Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Hizmetleri
Eğitmentor'dan bu PDF'yi İNDİR

Arka plan

Türkiye'de okul psikolojik danışmanlığı son birkaç on yılda önemli ölçüde gelişmiştir, ancak danışmanlık hizmetleri hala bazı zorluklarla karşı karşıyadır. Resmi rehberlik ve psikolojik danışma programları ilk olarak 1980'li yıllarda Türk okullarında tanıtıldı.

Bundan önce, okul danışmanlığı kavramı Türkiye'de nispeten yeniydi. Türkiye'de 1970'li yıllara kadar psikolojik danışmanlar ve rehber öğretmenler özellikle okul ortamlarında çalışmak üzere eğitim vermeye başlanmamıştı. Bu eğitim, sonraki yıllarda daha çok resmi danışmanlık programlarının ortaya çıkmasının önünü açtı.

1980'li yıllarda Millî Eğitim Bakanlığı ilkokul rehberlik hizmetlerini başlatmış ve seçilen okullarda pilot rehberlik ve danışma merkezleri kurmuştur. Bu, Türkiye'nin eğitim sisteminde okul danışmanlığı programlarının resmi olarak başladığını temsil ediyordu.

Sonraki yirmi yıl boyunca, okul danışmanlığı sistemi genişlemeye devam etti. 2000'li yılların başında yapılan yeni düzenlemelerle tüm okulların rehberlik ve danışmanlık hizmeti vermesi zorunlu hale getirildi. Millî Eğitim Bakanlığı, rehberlik göreviyle görevli rehber öğretmenlerin yanı sıra doğrudan psikolojik danışman istihdam etmeye de başladı.

Günümüzde Türk okullarında rehber öğretmenler hayati bir rol oynamaktadır. Bununla birlikte, danışmanlık hizmetleri, büyük öğrenci nüfusu ve sınırlı kaynaklar nedeniyle hala kısıtlamalarla karşı karşıyadır. Ayrıca, gelişmiş danışman eğitimi ve mesleki gelişim için devam eden bir ihtiyaç vardır. Sonuçta görünüm umut vericidir ve danışmanlık açıkça eğitim sisteminin yerleşik, ayrılmaz bir parçası halini almıştır.

Mevcut Durum

Türkiye'de ortaöğretim kurumlarında psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Rehberlik ve Psikolojik Danışma hizmetleri (PDR) birimi tarafından yürütülmektedir.

PDR birimi, öğrencilerin kişisel/sosyal, eğitsel ve mesleki gelişimlerine yardımcı olmak amacıyla çeşitli hizmetler sunmaktadır. Bu hizmetler arasında bireysel ve grupla psikolojik danışma, öğrencilere yönelik sosyal etkinlikler, ailelere danışmanlık, özel eğitim değerlendirmesi, öğrenciler için kariyer rehberliği gibi faaliyetler yer almaktadır.

Türkiye genelinde ortaöğretim kurumlarında görev yapan rehber öğretmenler, öğrencilerin kişisel/sosyal ve akademik gelişimini desteklemek için çalışmaktadırlar. Ancak rehber öğretmen sayısının yetersiz olması, rehberlik hizmetlerine erişimi kısıtlamaktadır. Ayrıca okullarda sunulan rehberlik hizmetlerinin kapsam ve kalitesi okullar arasında farklılık göstermektedir.

Danışmanların Rolü

Okul rehber öğretmenleri, Türkiye'nin dört bir yanındaki ortaokul ve liselerde öğrencilerin akademik, kariyer ve sosyal-duygusal gelişimlerini desteklemede kritik bir rol oynamaktadır. Sorumlulukları şunları içerir:

  • Öğrencilerin akademik olarak başarılı olma becerilerini geliştirmelerine ve kaygı, depresyon, zorbalık ve akran baskısı gibi zorlukları yönetmelerine yardımcı olmak için bire bir ve grup danışmanlığı sağlamak. Danışmanlar genellikle başa çıkma stratejilerini, iletişim becerilerini, çatışma çözümünü öğretmeye ve büyüme zihniyetini geliştirmeye odaklanır.
  • Öğrencilere becerilere, ilgi alanlarına, hedeflere ve gereksinimlere göre ders seçiminde ve akademik planlamada yardımcı olmak. Danışmanlar, öğrencileri mezuniyet ve kolej veya kariyer hedefleri için yolda tutmak için uygun dersleri almaları için yönlendirir.
  • Öğrencileri liseden sonraki seçenekler hakkında bilgilendirmek için kolej ve kariyer danışmanlığı sunmak. Danışmanlar, üniversite aramaları, başvurular, mali yardım, özgeçmişler, mülakat becerileri ve öğrencileri iş gölgeleri, stajlar ve topluluk ortaklarıyla buluşturma konusunda yardımcı olur.
  • Öğrenci ihtiyaçlarını anlamak ve uygun destekleri geliştirmek için yöneticiler, öğretmenler ve velilerle işbirliği yapmak. Danışmanlar, öğrenci öğrenme planları, davranışsal sorunlar, kriz müdahalesi ve topluluk kaynaklarına yönlendirmeler konusunda danışabilir.
  • Sosyal-duygusal öğrenme, ruh sağlığı farkındalığı, madde bağımlılığını önleme, sağlıklı ilişkiler ve günümüz ergenlerinin karşılaştığı diğer ilgili konular hakkında eğitim ve kaynaklar sağlamak. Danışmanlar olumlu bir okul iklimi geliştirmeyi amaçlar.
  • Program geliştirme ve okul gelişimine rehberlik etmek için öğrenci sonuçları, eşitlik boşlukları ve ihtiyaç alanlarıyla ilgili verileri analiz etmek. Danışmanlar, müdahaleleri ve stratejik öncelikleri bilgilendirmek için temel ölçütleri ve eğilimleri izler.
  • Başarının önünde sistemik engellerle karşılaşan yetersiz hizmet alan öğrencilerin savunucusu olarak hizmet etmek. Danışmanlar, tüm öğrencilerin fırsatlara eşit erişim sağlamasını sağlamaya çalışır.
Okul danışmanlarının uzmanlık eğitimi ve uzmanlığı, onları biçimlendirici lise yıllarında öğrencilerin farklı ihtiyaçlarını karşılamak için iyi donanımlı hale getirir. Onların rehberliği ve özeni, öğrencilerin gelecekteki başarılarının önünü açmaya yardımcı olur.

Öğrencilerin Karşılaştığı Ortak Sorunlar

Anksiyete, depresyon ve yeme bozuklukları gibi ruh sağlığı sorunları Türkiye'deki lise öğrencileri arasında giderek daha yaygın hale geliyor. Akademik baskı, zorbalık, aile sorunları ve fiziksel değişiklikler gibi faktörler öğrencilerin zihinsel sağlığına zarar verebilir. Danışmanlar, uyarı işaretlerini belirlemede, danışmanlık sağlamada ve öğrencileri uygun bakıma yönlendirmede kritik bir rol oynar.

Kariyer tavsiyesi, danışmanların öğrencilere yardımcı olduğu bir diğer önemli alandır. Bir çalışma alanı seçmek, ilgi alanlarını ve yetenekleri keşfetmek, kariyer yollarını öğrenmek - bunlar gençler için zorlu görevlerdir. Danışmanlar, öğrencilerin seçeneklerini anlamalarına, bilinçli kararlar almalarına ve ileri eğitim veya iş için plan yapmalarına yardımcı olur.

Düşük notlar, öğrenme güçlükleri veya çalışma becerileri ile akademik mücadeleler, öğrencilerin yardım istemesinin sık nedenleridir. Danışmanlar, nedenleri belirlemek, öğrencileri özel ders gibi kaynaklara bağlamak ve akademik performansı artırmak için yöntemler öğretmek için çalışır. Okulu bırakma riski taşıyan öğrenciler için danışmanlar hayati mentorluk ve motivasyon sağlar.

Faydaları

Rehberlik danışmanlığı, ortaokul ve lise öğrencileri için birçok fayda sağlar. Öğrencilere birkaç önemli şekilde yardımcı olabilir:

Akademik Faydalar

Danışmanlık, öğrencilerin akademik performanslarını ve başarılarını geliştirmelerine yardımcı olur. Danışmanlar ders seçimi, üniversite planlaması, çalışma becerileri, zaman yönetimi ve öğrenme güçlüklerinin üstesinden gelme konularında yardımcı olur. Bu, öğrencilerin akademik ilerleme kaydetmelerini, gereksinimleri karşılamalarını, ilgi alanlarını takip etmelerini ve potansiyellerine ulaşmalarını sağlar.

Duygusal Faydalar

Danışmanlık, öğrencilerin ruh sağlığını ve duygusal refahını destekler. Danışmanlar, öğrencilerin kaygı, depresyon, keder, travma, zorbalık ve diğer sorunlarla başa çıkmalarına yardımcı olur. Bu, öğrencilerin kendilerini güvenli bir alanda ifade etmeleri için bir çıkış sağlar. Danışmanlık, sağlıklı sosyal-duygusal gelişimi destekler.

Sosyal Yardımlar

Danışmanlık, öğrencilerin ilişkilerine ve sosyal becerilerine yardımcı olur. Danışmanlar, öğrencilerin arkadaşlık sorunlarını, çatışmaları, akran baskısını ve izolasyonu aşmalarına yardımcı olur. İletişimi, işbirliğini ve kendini savunmayı öğretirler. Danışmanlık, öğrencileri akran gruplarına, mentorlara ve topluluk kaynaklarına bağlar. Bu, öğrencilerin sosyal sermaye oluşturmalarına ve okul ortamında başarılı olmalarına yardımcı olur.

Zorluklar

Türkiye'deki ortaokullarda rehberlik danışmanlığı, etkinliğini sınırlayan çeşitli zorluklarla karşı karşıyadır.

Kaynak Eksikliği

En büyük zorluklardan biri kaynak eksikliğidir. Birçok okul, öğrenci nüfusuna hizmet etmek için yeterli danışmana sahip değildir. Danışman-öğrenci oranları bazı bölgelerde 1:800'e kadar çıkabilir. Bu, danışmanların her öğrenciyle ayrı ayrı görüşmek için yeterli zamana sahip olmasını çok zorlaştırır. Okullar genellikle daha fazla danışman işe almak veya uygun eğitim sağlamak için finansmandan yoksundur. Materyaller, değerlendirme araçları ve danışma alanları da yetersiz olabilir.

Stigma

Diğer bir konu ise danışmanlıkla ilgili damgalamadır. Bazı öğrenciler ve aileler, danışmanlığı yalnızca ciddi sorunları veya engelleri olan öğrenciler için olarak görürler. Danışmanlık almayı gereksiz ve hatta utanç verici olarak görebilirler. Bu damgalama, öğrencilerin danışmanlık hizmetlerinden proaktif olarak yararlanmalarını engeller.

Yüksek Öğrenci-Danışman Oranları

Yukarıda bahsedildiği gibi, Türk ortaokulları genellikle çok yüksek öğrenci-danışman oranlarına sahiptir. Tek bir danışman, birden fazla sınıf seviyesindeki yüzlerce öğrenciden sorumlu olabilir. Bu, kişiselleştirilmiş destek sağlamayı son derece zorlaştırır. Danışmanlar sadece acil vakalarla uğraşmaktan bunalırlar ve öğrencilerle proaktif olarak çalışmak için çok az zamanları kalır. Bu kadar yüksek oranlar, çoğu öğrencinin herhangi bir kişisel ilgi ve danışmanlığın büyük bir etkisi olamayacağı takdirde çok az şey aldığı anlamına gelir.

Gelişmeler

Türkiye'deki ortaöğretim okullarında okul danışmanlığının geliştirilmesinin ve iyileştirilmesinin birkaç yolu vardır:
  • Danışman-öğrenci oranlarını azaltın. Danışman başına çok fazla öğrenci olması, danışmanların bireysel öğrencilere sağlayabileceği zaman ve dikkat miktarını azaltır. Daha düşük oranlar, daha kişiselleştirilmiş rehberlik ve destek sağlar.
  • Danışmanlar için daha fazla eğitim ve mesleki gelişim sağlayın. Bu, en iyi uygulamalar konusunda güncel kalmalarına ve ortaya çıkan öğrenci ihtiyaçlarını karşılamak için beceriler geliştirmelerine yardımcı olacaktır. Odaklanılacak alanlar arasında akademik danışmanlık, kariyer danışmanlığı ve sosyal-duygusal öğrenme yer alır.
  • Yönetim desteğini artırın. Danışmanların etkilerini en üst düzeye çıkarmak için okul liderliğinden desteğe ihtiyaçları vardır. Bu, danışmanlık programlarını uygulamak için yeterli zaman, kaynak ve yetki almayı içerir.
  • Topluluk ortaklıklarını güçlendirin. Yerel kuruluşlar, kolejler, işletmeler ve sağlık sağlayıcılarıyla bağlantı kurmak, danışmanların destek ağlarını genişletmelerine ve öğrencileri ek hizmetlere yönlendirmelerine olanak tanır.
  • Öğrenci ihtiyaçlarını belirlemek için verileri kullanın. Öğrenci performansı, davranışları ve anketlerle ilgili ölçümlerin toplanması ve analiz edilmesi, danışmanların hedefli, kanıta dayalı müdahaleler geliştirmesine olanak tanır.
  • Kapsamlı okul danışmanlığı programları uygulayın. Önleme ve müdahaleye odaklanan proaktif, sistemik bir yaklaşım benimsemek için reaktif bir rolün ötesine geçmek.
  • Daha fazla finansman ve personel için savunuculuk yapın. Bütçelerin ve danışmanlığa ayrılan personelin artırılması, tüm öğrencilere, özellikle de en fazla risk altında olanlara hizmet etme kapasitesini artıracaktır.
  • Danışmanlara teknoloji kaynakları sağlayın. Veri takibi, öğrenciler/velilerle iletişim ve ilgi çekici danışmanlık dersleri vermek için çevrimiçi araçlar üretkenliği en üst düzeye çıkarabilir.
  • Aile ve toplum erişimini artırın. Dış paydaşlarla proaktif iletişim ve ortaklıklar, hizmetlerin koordinasyonunu ve öğrenci sonuçlarını geliştirir.

Sonuç

Ortaöğretimde rehberlik, öğrencilerin kişisel, sosyal, eğitsel ve mesleki gelişimlerinde kritik bir role sahiptir. Rehber öğretmenler öğrencilerin potansiyellerini gerçekleştirmelerine yardımcı olurlar. Ancak Türkiye'de rehberlik hizmetlerinin etkinliğini artırmak için yapılması gerekenler olduğu da açıktır.

Rehberlik hizmetlerine erişimin ve farkındalığın artırılması, rehber öğretmen sayısının yeterli düzeye çıkarılması, hizmet içi eğitimlerin güçlendirilmesi, okullarda rehberlik servislerinin alt yapısının iyileştirilmesi, öğrenci-rehber oranının makul seviyelere indirilmesi, öğrencilerin kişisel gelişimlerini destekleyen etkinliklere ağırlık verilmesi gibi adımların atılması elzemdir.

Ortaöğretim, gençlerin hayatını şekillendiren bir dönemdir. Nitelikli rehberlik hizmetleri, gençlerin bu dönemi sağlıklı bir şekilde geçirmelerini ve geleceğe umutla bakmalarını sağlayacaktır. Unutulmamalıdır ki, gençler geleceğimizdir ve onların mutluluğu hepimizin ortak sorumluluğudur.


Sitede yer alan içeriklerimiz sitemize özgündür.
Her koşulda başka bir mecrada kullanılması kesinlikle yasaktır.
Farklı Mecralarda telif hakkımızın ihlalinin gerçekleştiğini düşünüyorsanız,
lütfen ismguven@gmail.com adresine mail atmanızı rica ederiz.
Saygılarımızla.
© 1985 – 2024 EĞİTMENTOR. Tüm Hakları Saklıdır.

Yorum Gönder